Strenge pålegg fra Forbrukerombudet! Gir Nuform blaffen – igjen?

Endelig har det skjedd noe fra forbrukermyndighetenes side. Nuform har fått et brev der Forbrukerombudet krever at Nuform endrer markedsføringen sin drastisk. Med frist til i går (15.juni), faktisk – uten at det hittil har skjedd noen endringer på Nuforms hjemmeside…

Forbrukerombudet krever nå at Nuform dokumenterer disse påstandene.

Forbrukerombudet: Dokumenter disse påstandene!

Det betyr allikevel følgende: Alle som er bekymret fordi de har fått produkter fra Nuform i postkassen etter en såkalt «gratis prøveperiode», kan rolig sende produktene tilbake med henvisning til angrerettloven. De har full oppbacking i brevet Forbrukerombudet har sendt Nuform. Forbrukerne skal ha anledning til å bruke angreretten!

 Det er en lang syndeliste Forbrukerombudet presenterer i brevet til Nuform.  Selskapet bryter en rekke bestemmelser i markedsføringloven, og alle disse lovbruddene har de altså fått pålegg om å rette opp med frist i går:

Angrerettloven: Nuform får pålegg om å klargjøre forskjellen på angrerett og avbestilling. Og ikke minst: Forbrukerne må bli innrømmet angrerett i samsvar med de ufravikelige reglene i angrerettloven, skriver Forbrukerombudet. 

Bindingstid: Nuform får også pålegg om å endre avtalekonstruksjonen. Forbrukerne bør ikke bli bundet til en betalingsforpliktelse i 5 måneder. Tvert imot bør forbrukeren ha mulighet til å si opp hver enkelt leveranse og abonnementet i sin helhet når de vil!

Villedende markedsføring: Her peker ombudet på at utsagn som «Du er ikke bundet til fremtidig kjøp» og lignende formuleringer må endres. Det må tydelig presiseres at forbrukeren må avbestille eller bruke angreretten for ikke å motta flere forsendelser, skrive Forbrukerombudet.

Prisopplysninger: Nuform blir pålagt å endre markedsføringen slik at de totale kostnadene går tydelig fram. Nuforms ensidige fokus på «gratis» gir ifølge forbrukerombudet lett inntrykk av at tilbudet er kostnadsfritt, mens forbrukeren i realiteten må betale kr. 2225,- (Nushape) om de mottar prøvepakken og ikke benytter angreretten.

Dokumentasjon av virkning: Forbrukerombudet ber Nuform oversende dokumentasjon om at Nushape, tidligere Reduxin har vektreduserende effekt. «Kan det ikke legges frem dokumentasjon som sannsynliggjør påstandene, ber vi om at disse fjernes fra nettsidene, samt eventuelt øvrig markedsføringsmateriale dere måtte benytte» skriver Forbrukerombudet.

Fristen var i går. Det gjenstår å se hva som skjer videre, vi følger med!  Her er  hele brevet fra Forbrukerombudet.

En viktig presisering: Selv om Forbrukerombudet nå har sagt klart fra at Nuform ikke har noen rett til å nekte angrerett og gå til inkasso om du returnerer «hovedforsendelsen», pass litt på. En del råd om hvordan, finner du i denne saken: Nuform strammer grepet: Gratis klagebrev her!

En tanke om “Strenge pålegg fra Forbrukerombudet! Gir Nuform blaffen – igjen?

  1. Tilbaketråkk: Nuform svarer på min kritikk – og jeg er ikke imponert | unfiltered perception

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *