Når Formel -1 bilene raser gjennom gatene, ser alle hva de reklamerer for: Sigaretter, øl og sprit. Hvorfor? Slike sponsorer er villige til å betale mest, fordi de har størst behov. Alle andre steder stenges de jo ute.
Norsk skiidrett har en annen, stor sponsor med behov for å pynte på fasaden. Når skiløperne sprinter rundt med Cresco på lua, representerer de ikke bare sunnhet og helse. Løperne står som en slags garantister for Crescos kredittkortrenter som ofte overstiger 30%. Det gir gode inntekter til sponsing.
Under VM på ski i Liberec lager skiatletene reklame for en annen sponsor i gråsonen: Bet-at-home.com. Der kan du spille på alle slags idretter. Du kan også spille bort pengene dine på casino og poker – Texas hold´em! Poker på nett, var det ikke slik biskopsønnen havnet i klisteret? Sponsorene betaler millioner for å vise sine budskap under VM. De regner med resultater. Hvor mange lar seg fange av gambling på nett, som et direkte resultat av VM på ski i Liberec? Sport er farlig.
En kommentar til «Hvilke sponsorer mÃ¥ pynte seg med sport og idrett?»