Hvorfor er Coca Cola så skvetne overfor David Irving og nazisme?

Coca Cola nazi-reklame. Nazister var også tørste...

Coca Colas nazi-reklame. Nazister var også tørste, og strupene måtte leskes.

Leskemiddelgiganten fra Atlanta, USA, samarbeidet med nazi-myndighetene fra 1933 til 1945. De solgte  utallige liter «iskald, forfriskende Coca Cola» og appelsindrikken Fanta til de tyske soldatene. Tyskland var Coca Colas nest største marked, etter USA.

Det er årsaken til at Coca Cola Norge vurderer å presse TV2, som betalte for å få David Irving hit.

Likevel – og utrolig nok, klarte Coca Cola det kunststykket å bli det mest superamerikanske ikon man kan tenke seg. Etter desember 1941 og angrepet på Pearl Harbour, ble det nemlig veldig behov for et helt nytt slagord: Coca Cola – symbol of the american way of life». Det ble patriotisk å drikke Coca Cola! Reklamens makt…

Coca Cola red altså  to hester. Derfor misliker de nå sterkt enhver sammenblanding med nazisme og David Irving! Kanskje de sender advokatene sine på lille buldr.no? Slike skriverier kan fort gi litt uønsket nazismak på både Fanta og Coca Cola.

Tysk annonse fra 1939

Tysk annonse fra 1939

Coca Cola er livredd for skrammer i imaget. Hvis de stjeler drikkevann fra en liten landsby i Huttiheita, spres dette med lynets hastighet til hele verden. Gamle nazirykter vekket til live? Det koster fort  noen milliarder for Coca Cola. Og når vi først snakker om image og reklame:

Hitler og nazistene likte veldig godt Coca Cola-reklamen. Den stemte overens med deres egne totalitære ideer og kunne sikkert vært kjørt uendret hvis Hitler hadde vunnet.

Så enkelt, altså. Coca Cola slukket tørsten til nazisoldatene i det Tredje Rike. Men siden Hitler tapte krigen, vil Coca Cola ikke ha det minste lille pip om saken. Pip, pip. PIIIP. Tipper det blir en stund til TV2 inviterer David Irving til Norge igjen!

Mer om Coca Cola og leveransene til Hitler-Tyskland, finner du her.

2 tanker om “Hvorfor er Coca Cola så skvetne overfor David Irving og nazisme?

  1. Coca-Cola var ikke til salgs i det tredje rike etter angrepet Pearl Harbor. Det ble dengang iført handelsboikott, naturlignok. Men Coca-Cola company hadde store verdier i Tyskland og de hadde naturligvis en driektør for CC comp Deutschland. Siden han ikke fikk tak i ingredienser til å lage Coca-Cola (det er jo som kjent en hemmelig formel, og den hemmeligste av de hemmelig ingrediensene lages bare i Atlanta, hvorfra den blir distribuert rundt om i verden.) så måtte han finne på noe annet å selge. Han kunne jo ikke bare legge ned selskapet, hva skulle han være direktør for da? Så han oppfant Fanta. Så det var Fanta som slukket tørsten til verdens første og største frivillige pan-europeiske hær på østfronten.

    Nå som du har blitt opplyst. Vennlisgt slutt med tullpratet ditt.

    • Det viktige i saken er at Coca Cola Company samarbeidet med nazistene fra 1933 til 1945. Om de solgte bare Fanta eller bare Coca Cola eller begge deler (noe min kilde hevder, se lenke) er forsåvidt likegyldig. Det sier bare noe om kapitalismens moralbegreper i en krigssituasjon. Og Coca Cola har virkelig forstått kunsten å være moralens vokter, de bygde hele sitt image på moral og edle verdier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *